coffee beans on marble counter

Igaz vagy hamis? 11 népszerű tény és mítosz a koffeinről

A kávéfogyasztás az emberiség egyik legmegosztóbb szokása: a legtöbben el sem tudjuk nélküle képzelni a reggeleinket, a benne lévő koffein azonban kapott már hideget-meleget az egészségünkre gyakorolt hatásai miatt. Lássuk, hogy a leggyakoribb állításoknak mennyi az igazságtartalma!


Bár a kávét nemcsak a hatása miatt isszuk, az íze legalább annyira hozzátartozik a napjainkhoz, lássuk be, a benne található, az agyunkat felpörgető koffein is elég vonzó. Rengeteg kutatás főszereplője ez a hatóanyag, olvashattuk már azt is, hogy növeli a demencia kockázatát, ha eltúlozzuk a mennyiséget, bizonyos mértékű fogyasztásának azonban több egészségügyi előnyt is tulajdonítanak. Lássuk a legnépszerűbb tényeket és tévhiteket, hogy mennyi igazságtartalmuk van!

1. Függővé lehet válni tőle

Hamis!

A koffein ebből a szempontból biztonságos anyag. Ugyan az agy idegsejtjeit stimulálja, de más stimulánsokkal ellentétben, mint például a nikotin, ha mértékkel kávézunk, nem nagyon van esély rá, hogy fizikai függőség alakuljon ki a szervezetünkben. Aki túl sokat fogyaszt belőle, az fejfájást, fáradtságot, koncentrációs nehézséget vagy izomfájdalmat is érezhet, ha nem visz be koffeint.

2. Napi maximum egy csésze kávét ajánlott inni. 

Hamis!

Körülbelül 2-300 mg koffein számít biztonságos és ajánlható mennyiségnek egy napra, ez két-három csésze kávénak felel meg.

3. A koffein segít megelőzni több betegséget is.

person holding white ceramic tea cup Photo by Elizabeth Tsung on Unsplash
Igaz!

Több tanulmány is kimutatta már, hogy számos betegségben játszik megelőző szerepet ez a hatóanyag. Többek közt csökkenti a cukorbetegség, az epekő, a Parkinson-kór és a májbetegség kialakulását. Ennek ellenére az orvosok nem javasolják, hogy kizárólag betegségmegelőző céllal fogyasszuk a kávét és teljesen megbízzunk a hatásában, ugyanis csak csökkenti az esélyeket, de teljesen nem előzi meg a fenti kórokat.

4. A terhes nőknek csökkenteniük kell a koffeinbevitelt.

Igaz!

Nem egyértelműek az eddigi kutatások eredményei, amely a koffein terhes anyákra és magzatokra gyakorolt hatását vizsgálták, így az orvosok azt ajánlják, hogy a várandósság kilenc hónapjában az anyák csökkentsék a koffeinbevitelüket. Arra nincs szükség, hogy teljesen elhagyják a kávét, napi két csészényi mennyiségig biztonsággal ihatják.

5. Az anyatejen keresztül a kisbabák szervezetébe is koffein kerül.

Igaz!

Sajnos a koffein egy olyan vegyület, amely az anyatejen keresztül átjut a baba szervezetébe is. A szakértők szerint az anyukák reggeli egy csészéje még nem okoz semmi gondot, a nagyobb mennyiség viszont irritálttá teheti a babákat, valamint rossz alváshoz és csökkent étvágyhoz vezethet náluk.

6.  A koffeint gyorsan lebontja a szervezetünk, rövid ideig érezteti a hatását. 

Hamis!

A koffein több mint öt órán keresztül fejti ki a hatását a szervezetünkben. 5-6 órába is beletelik, mire a szervezetünk lebontja a bevitt koffeinmennyiség felét – épp ezért nem javasolt délután már kávét inni, mert az befolyásolhatja az alvásunkat is. Azoknál, akiknek a szervezete érzékenyebb az átlagnál a koffeinre, ez a hatás még tovább tarthat.

7. Egyes gyógyszerek tartalmaznak koffeint.

Igaz!

Gyakran adnak koffeint vénynélküli fájdalomcsillapítókhoz, ugyanis meggyorsítja és felerősíti azok hatását, így kevesebb fájdalomcsillapító hatóanyagot kell egy pirulába tenni, ami előnyösebb a szervezetünknek is, és gyorsabban meg is szabadít a kínzó fájdalomtól.

8. A koffein ronthat a szorongásos tüneteken.

man pouring milk in coffee


Fotó: Nathan Dumlao/Unsplash

Igaz!

Érdemes elkerülniük a koffeint azoknak, akik szorongástól szenvednek, ez ugyanis felerősítheti a tüneteiket, fokozottabb aggódást és feszültségérzetet tapasztalhatnak.

9. A koffein segít kijózanodni, ha túl sokat ittunk.

Hamis!

Bár elterjedt szokás, hogy kávéval próbálnak magukhoz térni azok, akik túl sok alkoholt ittak, a koffeinnek azonban egyáltalán nincs kijózanító hatása.

10. A koffein vízhajtó hatása miatt dehidratálja a szervezetünket.

Hamis!

A koffein ugyan valóban vízhajtó hatású, azonban nem kell attól tartanunk, hogy kiszáradunk tőle. Mivel a kávé vizet is tartalmaz, így még ezzel a hatással együtt is inkább hidratálja, mint kiszárítja a szervezetünket.

11. A koffeintúladagolásba bele lehet halni. 

Igaz!

Nagyon nagyon ritka, de időnként megtörténik, hogy valaki meghal a túlzott koffeinbevitel miatt, mert az görcsöket és szabálytalan szívverést okozhat. A halálos adag egy átlagos felnőttnél 10 g koffeint jelent, és mivel egy csésze kávéban kb. 115 mg van, úgy 85 pohár kávét kellene ehhez gyors egymásutánban meginni.


Nyitókép: Anastasia Zhenina/Unsplash