A Halál a Níluson című film egyik plakátja

Ezeken a helyeken forgatták a Halál a Níluson csodálatos jeleneteit

A Gyilkosság az Orient Expresszen sikere után nagyon sokat kellett várni Kenneth Branagh következő Agatha Christie-adaptációjáig, viszont a látvány miatt megérte türelmesnek lenni. Nemcsak a film bemutatása volt problémás, de a forgatási helyszíneken is több nehézségbe ütköztek.

A forgatásokat eredetileg teljes egészében Egyiptomban tervezték megejteni, ahogy azt az eredeti, 1978-as filmadaptációnál is csinálták, viszont ezt az ötletet gyorsan elvetették. Egy rövid ideig tervben volt Marokkó is mint lehetséges alternatíva, viszont 2019 szeptemberére biztossá vált, hogy a nagyszabású felvételek nagy részét stúdiókörülmények között valósítják meg.

A jeleneteket az Egyesült Királyságban található Longcross Studiosban vették fel, viszont ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy a könnyebb utat választotta a stáb. Éppen ellenkezőleg, sokkal nagyobb munkát vállaltak így, mint azt elsőnek képzelték.

A Nílus

Amíg a sztárok Angliában forgattak, addig egy másik csapat Egyiptomban, a folyó mentén készített vágóképeket és olyan felvételeket, melyeket egyszerűen tudtak alkalmazni háttérként. George Murphy volt a vizuális effektek felelőse, és egy 15 kamerás felszereléssel rögzítette azokat a szemet gyönyörködtető tájakat, melyek az egész film hangulatát megalapozzák.

Old Cataract Hotel

Simon és Linnet esküvője zajlik ezen a helyszínen, és tudni érdemes, hogy az eredeti szálloda egykoron vendégül látta Winston Churchillt, Howard Carter egyiptológust, Carter elnököt és Margaret Thatchert is. Ebben az épületben szállt meg egykoron Agatha Christie is, amikor a szóban forgó történetet írta, így kézen fekvő lehetőség volt az első feldolgozás egyik helyszínének. Kenneth Branagh verziójánál stúdióban alkották újra a berendezést, egy kicsit átalakítva a forgatókönyv eseményeihez igazodva.

SS Karnak

A lapátkerekes gőzhajó esetében — amely a társaságot szállítja — nem lehet azt mondani, hogy spóroltak volna. A tervezőcsapat egy 72 méter hosszú és 225 tonnás modellváltozatot alkotott meg. Eredetileg egy olyan hajót szerettek volna megépíteni, ami ténylegesen képes a vízen haladni, viszont utólag egy olyan változat mellett döntöttek, ami ugyan azon a síneken áll és mozog, melyeket a Orient Expresszhez is használtak.

Annak érdekében, hogy életszerű legyen a szereplők ledöbbenése a hajó láttán, Kenneth Branagh és a készítők senkinek nem engedték, hogy a felvételek előtt megpillantsák a kész művet.

Philai templomai

Philai templomai

Fotó: Unsplashí/Jeremy Bezanger

A romok, amelyeket az utazók a film elején meglátogatnak, az Asszuánhoz közeli templomok alapján készültek. Az ottani Ízisz-templomot a Kr. e. 4. században építettek, az 1960-as évek végén pedig Agilkia Islandre szállították, mielőtt megépült volna az Asszuáni-gát. A díszlettervezők ezt a helyszínt 9 x 30 méteres gipszlapokból húzták fel.

Abu Szimbel-i templomok szobrai

Az ülő alakokat ábrázoló szobrokat a Kr. e. 13. században faragták II. Ramszesz tiszteletére, majd 1968-ban, az Asszuáni-gát építése előtt aprólékos munkával áthelyezték őket egy közeli, mesterséges dombra. A filmben az eredeti helyükön és méretükben láthatóak. A polisztirolból és gipszből előállított remekműveken 16 héten át dolgoztak a szakemberek.

Fűszerpiac

Ez bizony nem stúdiófelvétel. A jelenetet a Swindon melletti Cotswold Water Park természetvédelmi területén vették fel, a turistákat pedig 300 helyi lakos alakította. A stábnak itt egy Angliára jellemző, hátráltató tényezővel kellett szembenéznie, ugyanis csupán annyi időre állt el az eső, amíg a jeleneteket — kapkodva — rögzíteni tudták.