Ints búcsút a karácsonyi stressznek! Így kereshetsz okosabban ajándékokat
Az ünnepi szezonban egyre többen rohannak a bevásárlóközpontokba, vagy keresik fel az online webshopokat annak érdekében, hogy megtalálják a tökéletes ajándékot karácsonyra. Ez a folyamat sokaknak stresszes lehet, de van néhány mód, melyekkel sokkal nyugodtabban át lehet vészelni.
Mindenekelőtt fontos megjegyezni, hogy a célzott hirdetések és influenszerek reklámozása miatt sokan komoly anyagi károkat szenvedhetnek egy-egy szükségtelen termék megvásárlása miatt. Emellett nem szabad elfelejtkezni az ajándékozás és a folyamatos megfelelési kényszer okozta stresszről sem.
A karácsonyi időszaknak nem a túlköltekezésről, illetve az indokolatlan vásárlásról kell szólnia, ezért viszont tenni kell. A következő két módszerrel könnyebben, költséghatékonyabban, valamint mentálisan nyugodtabban lehet átvészelni a decembert.
1. Túlterhelten vásárlás
Korábban egy tanulmány megállapította, hogy ha az emberek huzamosabb ideig látnak egy adott terméket, vagy sokszor találkoznak a reklámjával, akkor kedvezőbbé válik a vele kapcsolatos véleményük. Hirtelen már nem tűnik feleslegesnek, sőt, még akár haszna is lehetne a mindennapokban. Legalábbis az agy ezt hiteti el. Ez a jelenség végül sok szükségtelen lomhoz vezet az otthonokban.
Az eladók és a gyártók előszeretettel használják ki ezt, valamint az elme túlterheltségét. Amikor valaki túl sok ingerrel és információval találkozik a nap folyamán, akkor az elméje visszavonulót fúj a témában, így vásárlásnál a legtöbbet reklámozott — ez alapján legjobbnak vélt — termékre esik a választás, sokszor átgondolás nélkül.
Ennek megakadályozásához célszerű feltenni a kérdést, hogy vajon valóban szükség van-e az adott termékre? Javul valami tőle? Van más, aminek több haszna lenne az adott életszakaszban? Máskor nem lenne jobb befektetni a megvásárlásába?
2. Társadalmi nyomás, csordaszellem
Egy másik kutatás eredményei arra világítottak rá, hogy az emberek előnyben részesítik azokat a dolgokat, melyeket korábban sokan megvásároltak. Ez egyfajta társadalmi nyomást ébreszt, így a csordaszellem beindul és a legnépszerűbb termékre esik a választás. Ugyanez a hatás érvényesül, ha egy adott márka áruját egy híresség reklámozza.
Karácsony környékén éppen emiatt látható sok olyan reklám, melyekben hírességek a családjaikkal vannak egy-egy drágább ajándékkal. Ezeket látva tudat alatt az a gondolat alakul ki, hogy a látott dolog megvásárlása hozzásegíthet a család összetartásához, a boldogság megszerzéséhez, illetve a meghittebb együttléthez.
Ahhoz, hogy ez a jelenség elkerülhető legyen, több praktikát is célravezető bevezetni. Először is ajánlatos elkerülni az impulzív vagy kimerült vásárlásokat. A legpraktikusabb technika talán egy pro-kontra lista vezetése, hogy biztosan jó döntés szülessen a kasszáknál.
Forrás: Psychology Today