A tökéletes pár, jelenetkép

A tökéletes pár: miért szeretjük nézni, ahogy a gazdagok rosszalkodnak?

Ha még nem láttad volna, most eláruljuk: a Netflix A tökéletes pár című sorozata addiktív néznivaló.


A Nicole Kidman, Eve Hewson, Dakota Fanning és Meghann Fahy főszereplésével készült sztárparádé Elin Hilderbrand regényén alapul, amely a gazdag Winbury családba újonnan bekerült Amelia Sacks (Hewson) halálra ítélt esküvője körül forog. A család matriarchája, Greer (Kidman) látszólag nem támogatja Ameliát, de akkor áll minden a feje, amikor az esküvő előtti éjszakán meghal a násznép egyik tagja − mindenki, gazdag vagy szegény, gyanúsítottá válik.

De A tökéletes pár lényege valójában azonban az hat epizód, amelyekben a gazdag emberek szörnyen viselkednek, mi pedig gyönyörködünk ebben, és egyúttal izgatottan várjuk a bukásukat.

Többszörös viszonyok és hatalommal való visszaélések kerülnek napvilágra, a Winbury család tagjainak védelmében pedig hamarosan titoktartási nyilatkozatot tesznek. A rossz viselkedés tényleges elfogadása helyett pénzzel próbálják elfedni az etikátlan vétkeket. A költség nem jelent semmit, és a család nyilvánvalóan úgy véli, hogy nemcsak a törvények, hanem az alapvető erkölcsök felett áll. Ez újra és újra bebizonyosodik, amikor a család több tagja gyilkosság gyanújába keveredik.

A t\u00f6k\u00e9letes p\u00e1r, jelenetk\u00e9pFotó: Netflix

Az új Netflix-sorozat, akárcsak az Utódlás, A fehér lótusz − sőt, olyan sorozatok, mint a szintén Nicole Kidman főszereplésével készült Hatalmas kis hazugságok, vagy a Született feleségek és a Gossip Girl – A pletykafészek − a súlyosan ellenszenves gazdag emberek körül forog, akik szörnyű dolgokat tesznek, és megússzák a dolgot. Legalábbis egy bizonyos ideig.

Emerald Fennell megosztó Saltburnje is ezt kapargatta, különösen Rosamund Pike Lady Elspeth Cattonjának köszönhetően, aki a „csúnyasággal” szembeni általános ellenszenvével és kedvesen előadott sértő megjegyzéseivel − többek között azzal, hogy egy barátja öngyilkosságát „figyelemfelkeltőnek” nevezte − egyformán elragadtatta és visszataszította a nézőket.

Ha az emberek gazdagok és kiváltságosak, néha nehezebb lehet a viselkedésüket a társadalmi normáknak megfeleltetni, mert kevés ára van annak, ha nem így tesznek

− magyarázza Dr. Rebekah Wanic pszichológus.

Miért találjuk tehát olyan lenyűgözőnek a gazdagok ilyen viselkedését, különösen ilyen gazdasági nehézségek idején − nem kellene-e a megélhetési válságnak teljesen kiábrándítania és visszataszítania bennünket az ilyen emberek miatt, akik élvezik a hatalmas vagyonukat, és elkerülik a tetteik következményeit? Dr. Sarah Bishop klinikai pszichológus szerint ez több tényezőre vezethető vissza, többek között a menekülés iránti igényünkre és a társadalmi összehasonlítással járó kényelemre.

Gazdasági bizonytalanság idején, például megélhetési válság idején az emberek gyakran a médián keresztül keresik a menekülést. A kutatások azt mutatják, hogy az extravagáns életstílusokkal való foglalkozás lehetővé teszi a nézők számára, hogy átmenetileg elmeneküljenek saját valóságuk elől, és ezzel megkönnyebbülést nyújtanak a mindennapi stresszhelyzetekből

− magyarázza.

A pénzügyi gondjaink elől való menekülés vonzereje mellett a gazdag emberek vélt hibáinak látványa is megigézhet bennünket.

A kiváltságosok nézése társadalmi összehasonlítási folyamatokat indíthat be. Az emberek jobban érezhetik magukat a saját életükkel kapcsolatban, ha megfigyelik a gazdagok hibáit és kudarcait, mivel ez megerősíti azt az elképzelést, hogy a boldogságot és a sikert nem kizárólag a gazdagság határozza meg

− tette hozzá.

Ez megerősíti azt az elképzelést, hogy az élet igazságos, még akkor is, ha valójában nem az. Az azért való drukkolás, hogy a hatalmon lévők megkapják a maguk büntetését, úgy tűnik, visszahelyezi a mérleg nyelvét

− mondja Dr. Wanic.

Ez nem kevés párhuzamot mutat a hírességekről szóló pletykák iránti vágyunkkal. Imádunk hallani a gazdagsággal teli életükről, de ellenállhatatlanul vonzanak minket a drámák is, amikor a dolgok rosszul mennek − celeb válások, botrányok, szakítások, mi lehetne ennél lebilincselőbb?

Amikor arról kérdezték, mit tanult a hatalomról és a gazdagságról az Utódlás színésznője, Sarah Snook, a GLAMOUR-nak adott interjújában azt mondta, hogy világossá vált számára, hogy a pénz nem vezet boldogsághoz, és hogy lényegében meggyőződött egy régi mondás igazságáról: „az abszolút hatalom abszolút megront”.

Te is vágysz rá, hogy újra megbizonyosodj erről? Akkor kezdd is el nézni A tökéletes párt!

Forrás: Glamour UK

Nyitókép: Netflix