Piacra dobták az első szén-dioxid-kibocsátásból készült cipőt
A Cloudprime része az On azon törekvésének, hogy a fosszilis tüzelőanyagoktól eltávolodva alternatív anyagokat használjon a nagy teljesítményű sporttermékek előállításához. Ezzel a svájci vállalat az első a cipőiparban, amely a szén-dioxid-kibocsátást elsődleges nyersanyagként használja a cipő középtalpához, írja a Fashionunited.
„A legelső szén-dioxid-kibocsátásból készült cipőt a kezemben tartani hatalmas mérföldkő – nemcsak az On, hanem az egész sportipar számára. Öt évvel ezelőtt ez még aligha volt álom. Képzeljük el, mi minden történhet a jövőben, amikor további kutatásokkal és a legjobb partnerekkel együttműködve felszabadítjuk az alternatív szénforrásokban rejlő lehetőségeket”
– nyilatkozta sajtóközleményében Caspar Coppetti, az On társalapítója és ügyvezető társelnöke.
A svájci vállalat azt a célt tűzte ki maga elé, hogy minden On termék fosszilis energiahordozóktól mentes és teljesen körkörös legyen. A CleanCloud ötéves munka eredménye, amely a lehető legjobb partnerek felkutatásával kezdődött.
„Ez az együttműködésen alapuló megközelítés kulcsfontosságú ahhoz, hogy leküzdjük az összetett technológia kereskedelmi méretű fejlesztésével járó kihívásokat”
– mondta az On.
Hogyan működik?
A LanzaTech technológiája az ipari forrásokból, például acélművekből származó szén-monoxidot még azelőtt felfogja, hogy az a légkörbe kerülne. Ezek a kibocsátások ezután egy szabadalmaztatott erjesztési folyamatba kerülnek. A speciálisan kiválasztott és a természetben előforduló baktériumoknak köszönhetően a szénben gazdag gáz természetes módon erjed, és etanollá alakul. Ez a természetes erjedési folyamat hasonló a hagyományos alkoholgyártáshoz, például a sörfőzéshez.
Az etanolt ezután a Technip Energies dehidratálja, és etilént állít elő, amelyet a Borealis szilárd műanyag pelletek (nagy nyomáson préselt szálas, rostos anyag) formájában EVA (etilén-vinil-acetát) polimerizál. Ezzel a sokoldalú és könnyű anyaggal pedig az On megkezdheti a lábbelikhez való nagy teljesítményű habgyártást.
A LanzaTech a legmodernebb géntechnológia, a legújabb biotechnológia, a mesterséges intelligencia, valamint a gépészeti és vegyészmérnöki innovációk kombinációját használja vegyi anyagok előállítására egy olyan eljárással, amely a szénhulladékot felszívja, ahelyett, hogy kilökné azt.
„Ma folytatjuk utunkat, hogy megmutassuk a világnak, hogy az újrahasznosított szén erőforrás, nem pedig teher. Ahogy egyre inkább átalakítjuk a szennyezést a mindennapi életünkben használt termékekké, csökkenteni fogjuk annak szükségességét, hogy még több szenet nyerjünk ki a földből. Az On, a Borealis, a Technip és a LanzaTech közötti partnerség meg fogja változtatni a világ gondolkodását a szén-dioxid beszerzéséről, lehetővé téve számunkra, hogy meghajlítsuk a szén-dioxid görbét, kék maradjon az égbolt, és fenntartható jövőt teremtsünk mindenki számára”
– fogalmazott Jennifer Holmgren, a LanzaTech vezérigazgatója.
Az On együttműködött a Novoloop körforgásos start-up céggel a CleanCloud külső cipőtalpán, amely a világ első műanyaghulladékból készült, vegyileg újrahasznosított TPU-ját (termoplasztikus poliuretánját) használja. A talp szigorú laboratóriumi és sportolói teszteléseken esett át, és a fosszilis eredetű TPU-khoz hasonló specifikációknak felel meg, de jelentősen csökkentette a szénlábnyomot. A felsőrész esetében az On a francia Fairbrics start-up céggel együttműködve egy szén-dioxid-kibocsátásból származó poliészter alapú textíliát fejlesztett ki.
Nils Altrogge, az On technológiai innovációért felelős vezetője arra a kérdésre, hogy a Cloudprime mikor kerül a boltokba, válaszában így fogalmazott:
„A mantránk, amikor innovatív kezdeményezésekkel foglalkozunk, a felfedezés, az alkalmazás, majd a méretezés. Az alkalmazási fázison már túl vagyunk, és most a skálázhatóság felé haladunk. Ez a koncepció bizonyítása jelentős előrelépést jelent, ugyanakkor jelzi azt is, hogy még jelentős munka vár ránk. Ahhoz, hogy ezt a technológiát az egész iparágra kiterjedően skálázni lehessen, lelkesedésre és befektetésre lesz szükség nemcsak az iparágon belüli márkatársak, hanem a fogyasztók részéről is. A jövőre nézve az On azon dolgozik, hogy a CleanCloud technológiát a következő három-öt éven belül beépítse a lábbelikbe és ruházati cikkekbe.”
Nyitókép: Shutterstock