Olvadó jégkocka

Olvadó jégfigurák százai figyelmeztetnek a fokozódó klímaválságra

Néle Azevedo brazil művész világszerte ismert Minimum Monument című, helyben elolvadó kis jégfigurákból álló gyűjteményéről, melyek az egyre fenyegetőbb klímaválságra hívják fel a figyelmet.


Az Azevedo által városi művészeti akciónak nevezett installáció, amelyet először 2001-ben állítottak ki a brazíliai Campinasban, mára olyan városokba jutott el, mint Párizs, Belfast, Lima és Porto. A művész minden egyes alkalommal több száz, 20 centiméter magas, bokájukat keresztbe tett lábbal ülő figurát farag, melyeket kültéri lépcsőkön és köztereken helyez el, írja a Colossal.

Az arctalan szobrokból az idő múlásával apró tócsák keletkeznek, mellyel Azevedo eredetileg a köztéri emlékműveket kritizálta, és „a legyőzöttek, a névtelenek történetét vette figyelembe, hogy fényt derítsen halandó állapotunkra”. A megfagyott anyag mulandósága közvetlen ellentétben áll a bronz, a kő és más, általában szobrokhoz és emlékművekhez használt anyagok maradandó természetével.

Az egyre súlyosbodó éghajlati válság miatt azonban a mű új értelmet nyert, mint a globális felmelegedés szó szerinti tükörképe, és azáltal, hogy az élet hamarosan eltűnik a bolygóról. Az évtizedekig tartó projektről szóló nyilatkozat kifejti:

„Ez a sürgősség paradigmaváltást követel meg minden nemzet kormányától, hogy a fogyasztás jelenlegi szintjén kívül egy másik fejlődési modellben gondolkodjon. Ezek a fenyegetések a nyugati embert is végleg a helyére teszik, sorsa együtt jár a bolygó sorsával, nem a természet „királya”, hanem annak alkotóeleme. Mi vagyunk a természet.”

A Minimum Monument utódjául szolgáló Suspended State című alkotás hasonlóan több mint 1000 jégfigurát gyűjt össze, és lógatja őket mikrofonokkal felszerelt edények, tálak és egyéb konyhai eszközök fölé.

A hang nagyon fontos, mert megidézi ezt az eltűnést. Az olvadó szobrok kapcsolatot (teremtenek) a szubjektív én és a kollektív tudat között

fogalmazott a művész.

Nyitókép: Shutterstock