alvó nő a repülőgépen

Nem véletlenül tilos fel- és leszállás közben aludni a repülőgépen

Egy kis szundítás a repülőn? Ideálisnak tűnhet az utolsó pillanatban történő csomagolás közben elmaradt alvás pótlására, de komoly kockázatokkal járhat.


Sokan pihenésre használjuk az utazást, de egy légiközlekedési szakértő most figyelmeztetett egy ezzel kapcsolatos gyakori hibára, ami veszélyesnek bizonyulhat. Két alapvető oka is van annak, hogy a repülőgép utasai miért nem alhatnak felszállás vagy leszállás közben.

Feltétlenül ébren kell maradnunk a felszállás utánig, hogy csökkentsük annak az esélyét, hogy fülbarotraumától, azaz a fülben érzett nyomástól/dugulástól szenvedjünk. A barotraumát a fül belső és külső része közötti nyomáskülönbség okozza. Az egyensúlyhiány miatt a dobhártya fájdalmasan kidudorodhat, hasonlóan ahhoz, mintha egy medence aljára úsznál.

Gyakran előfordul, hogy az utasok dobhártyája nehezen birkózik meg a repülőgép utasterében a fel- és leszállás során tapasztalt gyors légnyomásváltozásokkal. Ez az utasoknál fájdalmat, fülledtségérzetet, enyhe halláscsökkenést vagy tompa hallást okozhat.

alv\u00f3 n\u0151 \u00e9s f\u00e9rfi a rep\u00fcl\u0151g\u00e9pen

Fotó: Getty Images

Dan Bubb, a Nevadai Egyetem professzora a Travel and Leisure-nak elmondta:

Amikor alszunk, nem nyelünk annyit, hogy kiegyenlítsük a fülünkben lévő nyomást.

A legtöbb egészséges felnőtt képes arra, hogy ásítással, nyeléssel vagy rágással nyomást gyakoroljon a fülére, ezáltal mindkét fülben megnyitva az Eustachiai-csövet, de mások − például a gyermekek és csecsemők, akiknek kisebb az Eustachiai-csövük − nehezen tudnak ezzel megküzdeni. Olyan tényezők, mint a betegség miatti torlódás, az allergia és a fertőzés mind növelhetik a fülbarotrauma kockázatát, de a szilikon füldugók használata csökkentheti azt.

Bubb hozzátette:

A másik ok, amiért érdemes elkerülni az alvást fel- és leszállás közben, hogy teljes mértékben tisztában legyünk azzal, mi történik, ha vészhelyzet vagyunk, és az utasoknak és a személyzet tagjainak evakuálniuk kell a repülőgépet.

A Boeing és az Airbus jelentései szerint statisztikailag nagyobb a valószínűsége annak, hogy egy repülőgép felszállás és leszállás közben balesetet szenved, és a vészhelyzetben való alvás késleltetheti a reakcióidőt.

Szóval az alvást tartogasd inkább a célállomásra, hogy garantáld a biztonságos és kellemes repülést.

Forrás: Sun

Nyitókép: Getty Images