Bevásárlókocsi, benne karácsonyfa, ajándék és karácsonyi díszek

Ennyi pénzt tervezünk idén karácsonyra költeni

11 ezer forinttal terveznek többet költeni a magyarok karácsonykor, mint tavaly.

Idén kevésbé fontos szempont az ajándék ára – ez derült ki többek között a Yettel a magyarok karácsonyi kapcsolattartási és vásárlási szokásait felmérő Yettel friss országos kutatásából.

A válaszadók fele már december előtt elkezdi a vásárlást, és a legnépszerűbb ajándékok között játékok, valamint a ruházati és az elektronikai cikkek szerepelnek. A kitöltők többsége emellett tudatosan keresi a kedvezményeket, akciókat.

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a kitöltők továbbra is leginkább szélesebb családi körben, rokonokkal (49%) vagy szűk családjukkal (43%) ünnepelnek hazánkban. Ha nincs lehetőség a személyes találkozásra, a válaszadók kétharmada mobiltelefonon tartja a kapcsolatot szeretteivel, felük szöveges chat üzenetekben (2021-hez képest ez több mint 10 százalékkal emelkedett), harmada pedig videóhíváson keresztül.

Ajándékozás

A kitöltők átlagosan hat embert terveznek megajándékozni karácsonykor, a meglepetésre szánt összeg pedig 71 ezer forint, ami az inflációt figyelembe véve hasonló nagyságrend a tavalyi 60 ezer forinthoz képest.

Csökkent a karácsonykor költségcsökkentést tervezők aránya az előző évhez képest: míg 2022-ben az összes megkérdezett 38 százaléka tervezett a korábbi évhez viszonyítva kevesebbet költeni az ajándékra vagy az ünneplésre, addig idén ez az arány csak 29 százalék. Aki idén kevesebbet költ ajándékokra, az jellemzően az általános gazdasági vagy saját pénzügyi helyzete miatt dönt így.

Emellett kiderült, hogy a kitöltők többsége a párjának (66%), a gyerekeknek (56%) vagy szüleinek (53%) tervez ajándékot adni. 41 százalékuk ajándékoz más rokonoknak is (tavaly 36 százalék volt ez az arány) és 22 százalék a barátoknak (ez az arány tavaly 18% volt).

A kitöltők legfontosabb szempontja vásárláskor, hogy a meglepetés személyre szabott (71%), hasznos (59%) és megfelelő árú (39%) legyen (utóbbi tavaly a kitöltők felének volt fontos). Azonban ha az ajándék kapásakor a funkcionalitás kerül az első helyre (57%), ezt követi a meglepetés személyes jellege (54%) és az, hogy közös élmény legyen (33%). Továbbá minden második válaszadó jobban szeret meglepetést, mint előre megbeszélt ajándékot kapni.

Mi legyen az ajándék?

A legnépszerűbb termékkategória a tavalyi évhez hasonlóan idén is a játék (43%) és a ruha (41%), amit az elektronikai cikkek és kiegészítők (36%), az ajándékutalványok (25%), az élményajándékok (19%), valamint a saját kézzel készített meglepetések (17%) követnek.

Ajándékként pénzt a válaszadók 14 százaléka tervez adni. Az elektronikai cikkek közül a legtöbben a fejhallgatót vagy fülhallgatót választják (22%), ezt követik a telefontokok vagy kijelzővédő fóliák (14%) és az okostelefonok (12%).

Nyitókép: Shutterstock