nő nézi a telefonját a repülőgépen utazás közben

Mi történik, ha nem kapcsolod repülőgép üzemmódba a telefonod a fedélzeten?

A felszálláshoz előtti utolsó pillanatokban észreveszed, hogy az utastársad a telefonján válaszol az sms-üzenetekre − amit még nem kapcsolt repülőgép üzemmódba. A félelem tetőfokára hág. Csak szabályt szeg, vagy megzavarja a repülőgép jeleit, mindannyiunkat veszélybe sodorva?



Biztos te is tanúja voltál már hasonló „szabályszegő” cselekedetnek, amikor egy utas figyelmen kívül hagyta a repülőgép üzemmódot egy járaton. Manapság, amikor szinte minden ember zsebében ott lapul egy okostelefon, és minden órában elárasztanak bennünket a megválaszolandó e-mailek, csábító a repülőgépes üzemmód határait feszegetni. Mi történik valójában, ha valaki elfelejti (vagy úgy dönt, figyelmen kívül hagyja) ezt a szabályt? A légitársaságok munkatársai válaszoltak a Glamournak.

​Miért van szükség a repülőgép üzemmódra?

Talán emlékszel még arra az időre, amikor a légitársaságok megkövetelték az utasoktól, hogy teljesen kapcsolják ki a telefonjukat, és ez 2012-ben volt. 2013-ban − miután egyeztettek a pilótákkal, az utasokkal, a repülőgépgyártókkal és a mobiltechnológia képviselőivel − hivatalosan is elrendelték, hogy az utasok bekapcsolva tarthatják telefonjaikat a repülés alatt, feltéve, hogy azok repülőgép üzemmódra vannak állítva.

Az iparágban az évek során több olyan jelentés született, amely a mobiltelefon-használatot a rendszer meghibásodásával hozta összefüggésbe, és bár a rendszerek javultak, az iparág szabályozó hatóságai a biztonsági következmények miatt óvatos álláspontot képviselnek. A mobiltelefon-jelek zavarhatják a repülőgépek navigációs és leszállásvezérlő rendszereit

− mondta egy nemzetközi légitársaság Flight Tech csapatának szóvivője.

rep\u00fcl\u0151g\u00e9p \u00fczemm\u00f3d bekapcsol\u00e1sa

Fotó: Shutterstock

A telefonjelek és a navigációs rendszerek közötti kapcsolat nem egzakt tudomány, ezért a szakértők is óvatosan fogalmaznak vele kapcsolatban. Ritkán, de azért előfordul, hogy bizonyos típusú mobiltelefonok vagy az aktív sok mobiltelefon kombinációja interferenciát okoz. Ha valaha is hagytad hangszóró mellett a mobiltelefonod, tapasztalhattad, hogy csörgés előtt kattogó hangokat ad. Ilyesmit hallhatnak a fejhallgatókban és a fedélzeti hangszórórendszerben a pilóták is, amikor kommunikálni próbálnak.

Egyes országokban engedélyezik, hogy az utasok repülőgépes üzemmód nélkül használhassák a telefonjukat. Az Egyesült Királyság és az EU is engedélyezte, hogy a tagországok légitársaságai elkezdjék az 5G szolgáltatás használatát az utasoknak a levegőben, így a repülőgép üzemmód a múlté. Az Egyesült Királyság és az EU tisztviselői 2023. június 30-ig kaptak határidőt arra, hogy az 5G frekvenciasávokat a légitársaságok rendelkezésére bocsássák.

Az Egyesült Királyságban és az EU-ban nem kell attól tartani, hogy az 5G jel zavarja a pilótafülkében lévő berendezéseket, sokkal kisebb az esélye az interferenciának. Az 5G számára más frekvenciákat használnak, és alacsonyabbak a teljesítménybeállítások is, mint az Egyesült Államokban. Ezzel a lépéssel teljes mértékben hozzáférhetünk mobileszközeinkhez, telefonálhatunk, zenét és videókat streamelhetünk. De a biztonság kedvéért lesznek lépések, amelyek biztosítják, hogy bármit is teszünk, az biztonságos legyen.

Az Egyesült Államokban pedig továbbra is érvényben lesz a bekapcsolásra vonatkozó szabály.

Nyitókép: Shutterstock