Online vásárlás - mobiltelefonon álló bevásárlókocsi

Rendkívül olcsó, de egyre többen kritizálják a Temut

A legtöbbet letöltött ingyenes alkalmazás az App Store-ban és a Google Play-ben az elmúlt két hónap nagy részében nem a TikTok, a YouTube vagy az Instagram volt, hanem egy olyan vásárlási alkalmazás, amely néhány hónappal ezelőtt még nem is létezett.

A Temu meredek árengedményeket kínál egy sor termékre, amelyeket többnyire közvetlenül kínai gyárakból vagy raktárakból szállítanak. A vállalat népszerűségét a hihetetlenül alacsony árak mellett annak köszönheti, hogy ingyenes dolgokat ad azoknak a felhasználóknak, akik a közösségi hálózatukon népszerűsítik az alkalmazást, és ráveszik barátaikat és családtagjaikat, hogy regisztráljanak a Temun.

A kínai e-kereskedelmi óriás, a Pinduodu amerikai testvérvállalata azonban egyre több kritikát kap a ki nem szállított csomagok, a rejtélyes díjak, a hibás megrendelések és a nem reagáló ügyfélszolgálat miatt is.

A Temu ellen már több mint 30 panasz érkezett a Better Business Bureau non-profit szervezethez, ahol kevesebb mint 1,5 csillagos az ügyfelek általi értékelése.

„Szállítási ígéreteket tesznek, és az emberek nem akkor kapják meg a cuccukat, amikor kellene”

– mondta Melanie McGovern, a BBB PR- és közösségi média igazgatója a Time magazinnak.

Ha beválik a Temu üzleti modellje, jelentős hatással lehet az amerikai kiskereskedőkre és a globális ellátási láncra is a következő évben.

A Temu valódi, erősen kedvezményes árú termékeket kínál, a légsütőktől kezdve a vezeték nélküli Lenovo fülhallgatókon és számítógépes billentyűzeteken át a ruhákig.

A vállalat az egyik leggyorsabban növekvő platform lett az Egyesült Államokban, ráadásul mindössze néhány hónap leforgása alatt.

Temu alkalmaz\u00e1s ikonja mobiltelefon k\u00e9perny\u0151j\u00e9n, a vil\u00e1gt\u00e9rk\u00e9pen l\u00e9v\u0151 t\u0171jelz\u00e9sek el\u0151tt egy bev\u00e1s\u00e1rl\u00f3kos\u00e1rral

Fotó: Shutterstock

A Temu szóvivője a Time kérdéseire a honlapjáról származó nyilatkozattal válaszolt, miszerint a cég árait a „kereskedők, logisztikai partnerek mély hálózata és [a Pinduoduo] évek alatt kiépített, jól működő ökoszisztémája” teszi lehetővé.

Bár a Temu árai olcsók, sok új vásárló valójában egyáltalán nem fizet semmit. Ez azért van, mert a vállalat olyan kampányt indított a közösségi médiában, amelyben minél többen győznek meg másokat a regisztrációról, annál több kreditet kapnak. Ez lehetővé tette, hogy néhányan, akik elég kreditet szereztek, anélkül kaptak otthoni árukat, hogy megadták volna a hitelkártya adataikat.

A cég cserébe ingyenes reklámot kap adott személy közösségi hálózatán keresztül. Temu a kampányt a közösségek összefogásának módjaként jelöli meg, hogy pénzt takarítsanak meg.

Úgy tűnik, a stratégia működik: az ingyen termékeket kapott személyek a közösségi médiában fotót posztolnak azokról, melyhez sokan saját ajánló linkjeiket teszik be, abban a reményben, hogy ők is hasonló bevételre tehetnek szert.

A probléma azonban az, hogy sokan nem kapják meg a csomagot a cég ígérete ellenére. Volt, aki többször is kapcsolatba lépett a céggel a pénz visszatérítésért, ami szintén nem érkezett meg.

Maga a Temu is elismeri, hogy a megrendelései tovább tartanak, mint az Amazontól érkezők – jellemzően 7-15 munkanap –, mivel „tengerentúli raktárakból” érkeznek. De úgy tűnik, hogy a Temunak is gondot okozott a szállítás ebben a nagyobb időablakban.

A Temu testvérvállalatát, a Pinduoduót már régóta azzal vádolják, hogy hamisítványok, illegális áruk vagy a leírásnak nem megfelelő termékek értékesítésének otthont ad (a Pinduoduo a SEC-bejelentéseiben azt írta, hogy azonnal eltávolítja a platformján lévő nem engedélyezett termékeket vagy félrevezető információkat, és befagyasztja a webhelyen lévő, az irányelveit megsértő eladók számláit).

Nem érkezett olyan BBB-panasz, amely szerint a Temu által szállított áruk hamisítványok vagy hamisítványok lennének.
Emellett 2021-ben a Pinduoduo két alkalmazottjának halála nyomozást és bojkottot indított el a vállalat munkakörülményei miatt, írja a New York Times.

Így befolyásolhatja Temu az amerikai gazdaságot

A Temu adat- és adatvédelmi gyakorlata nem szokatlan: A vállalat rengeteg személyes adatot gyűjt a felhasználókról, majd ezeket az adatokat reklámok értékesítésére használja fel. A Temu felemelkedése nem az adatvédelmi aggályok, hanem az amerikai vállalatokra és munkavállalókra nehezedő nyomás szempontjából lehet nagyobb hatással.

Ha egyre több amerikai fogyasztó vásárol a Temun, az nyomást gyakorolhat az Amazonra és más versenytársakra, hogy ők is csökkentsék áraikat, ami hatással lenne a bérekre.

Nyitókép: Shutterstock