Online társkeresőt használó nő

Így kerülheted el az online randizás három végzetes hibáját

Attól, hogy nagy a választék, még nem olyan könnyű mindig jó tapasztalatokat szerezni az online társkereső oldalakon.

A Pew Research Center által végzett kutatás szerint a felnőtt amerikaiak egyharmada használt már online társkereső alkalmazásokat. Ez azt jelenti, hogy a 18 és 29 év közöttiek fele használ valamilyen társkereső alkalmazást vagy oldalt.

Ha ennyi lehetséges randi partner tűnik fel ezeken a platformokon, miért számolnak be a társkereső alkalmazások felhasználói arról, hogy kimerültnek érzik magukat? Bár ezek az alkalmazások segítenek nekünk abban, hogy vonzó és hasonló embereket találjunk, akikkel közös az érdeklődési körünk, egy sikeres romantikus kapcsolat ennél sokkal többre épül. Az, hogy az udvarlás egyfajta szerencsejátékká tétele jótékony hatással van-e a mentális egészségre, még nem eléggé kutatott téma.

Íme néhány dolog, amit érdemes megfontolni, amikor belevágunk az online randizásba. A társkereső alkalmazások ezen aspektusainak megértése segíthet abban, hogy arra összpontosítsunk, amiért egyáltalán a társkereső alkalmazások használata mellett döntöttünk.

1. Az anonimitás hibája

Az online társkeresés térhódításával a kapcsolatok befejezésének kevésbé ideális módszerei, mint például a ghosting, a fading és az orbiting is egyre nagyobb teret hódítanak.

A ghosting arra utal, hogy a partner minden magyarázat vagy figyelmeztetés nélkül eltűnik az életünkből, a fading, vagyis elhalványulás során az illető, aki korábban érdeklődéssel és lelkesedéssel válaszolt vagy kezdeményezett beszélgetéseket, fokozatosan egyre kevésbé válik elérhetővé fizikailag és érzelmileg, olyannyira, hogy megkérdőjelezzük, hogy az érdeklődése egyáltalán valós volt-e. Az orbiting, vagyis keringés akkor fordul elő, amikor az egyik vagy mindkét partner „követőjévé” válik egymás életének a közösségi médiában, miközben nem igazán lépnek kapcsolatba egymással.

A kapcsolatok befejezésének mindezek a módszerei gyakoriak az online társkeresésben, mivel ezeken az alkalmazásokon rengeteg a cserepartner.

A következmények súlyosak lehetnek. Egy tanulmány szerint a ghostolók tétovább és szorongóbbak a jövőbeli romantikus próbálkozásokban, és olyan szintű önvédelmet alkalmaznak, amely megakadályozhatja őket abban, hogy értelmes kapcsolatokat alakítsanak ki egy új emberrel.

A ghostingolás negatív hatásai elleni küzdelem egyik módja, ha megértjük, hogy ez nem csak az mi problémánk, hanem mindenkivel megtörténik, aki ezeket az alkalmazásokat használja. Még ha idegesek is vagyunk, ne vegyük magunkra. Ha a másik oldalon találjuk magunkat, és úgy érezzük, hogy meg akarjuk szakítani a kapcsolatot valakivel, akit egy társkereső alkalmazáson ismertünk meg, küldjünk neki egy üzenetet, hogy már nem érdekel. Ez számunkra nem akkora dolog, és segíthetünk, hogy az online társkereső közösség egy kedvesebb hely legyen.

2. A választék túlterheltsége

Dr. Sheena Iyengar, a Columbia Business School Menedzsment Tanszékének professzorának klasszikus kísérlete lekvármintás üvegek segítségével mutatta be, hogyan reagálunk arra, ha túl sok választási lehetőségünk van.

Elméletileg mindannyian vonzódunk a nagy választási lehetőségekhez. Amikor Iyengar és csapata két tucat lekváros üveget mutatott be kóstolásra, több ember jelentkezett, amikor azonban arra került a sor, hogy döntést hozzanak egy üveg megvásárlásáról, az emberek nagyobb valószínűséggel vásároltak, ha 6 üveg mintát mutattak nekik, mint amikor 24 üvegnyit.

Ez jó párhuzamot mutat a társkereső alkalmazások világával. Túl sokszor, túl sok választási lehetőséggel vagyunk elárasztva. Bár ezt az online társkeresés előnyeként reklámozzák, rá kell jönnünk, hogy a nagyobb számú találat nem feltétlenül jelent több valódi kapcsolatot.

3. Az összeférhetetlenség hibája

A társkereső alkalmazásoknak kreatívnak kell lenniük, hogy megkülönböztessék magukat a telített piacon. Bizonyos fokú érdekellentét áll fenn köztünk, mint a társkereső alkalmazások felhasználója és maguk az alkalmazások között. A mi motivációnk izgalmat, udvarlást, romantikát és talán még egy hosszú távú kapcsolatot is találni, míg a társkereső alkalmazások motivációja a felhasználók által az alkalmazáson eltöltött idő növelése és prémium ajánlatok eladása nekik.

Tegyük fel a kérdést magunknak, hogy nem töltünk-e túl sok időt a közös érdeklődési körrel rendelkező találatok gyűjtésével ahelyett, hogy megismernénk a romantikus potenciált mutató találatokat.

A találatok gyűjtögetése rendben van, ha csak összejöveteleket vagy levelező társat keresünk. Ha azonban a társkereső alkalmazásokat arra használjuk, hogy komoly társat találjunk, akkor a célnak annak kell lennie, hogy figyeljünk a kapcsolatokat megszakító tényezőkre, személyesen találkozzunk a párunkkal, és mérjük fel a valós kapcsolatokat velük.

Az online társkeresés szórakoztató lehet, attól függően, hogy mit keresünk. Bizonyos társkereső alkalmazások inkább az ismerkedésre irányulnak, míg mások azt állítják, hogy segítenek megtalálni „az igazit”. Fontos, hogy a marketing mögé nézzünk, és a társkereső alkalmazásokra nem többre, mint egy olyan helyre, tekintsünk, ahol érdekes emberekkel találkozhatunk. Értsük meg a társkereső alkalmazásokkal kapcsolatos problémákat, és használjuk őket a saját feltételeink szerint, hogy egészségesebb tapasztalatokat szerezzünk az online társkereséssel kapcsolatban.

(Psychology Today)

Nyitókép: Shutterstock