Taylor Swift a 2019-es Z100 Jingle Ball-on a Madison Square Gardenben

Túl sok magángépes utazása miatt kritizálják Taylor Swiftet

Taylor Swiftet kritizálták magánrepülőgép-használata miatt, de állítása szerint kétszer annyi szén-dioxid-kreditet vásárolt, mint amennyi Eras-turné repüléseinek kompenzálásához szükséges.

Taylor Swift a hétvégén 12 órás, 8000 kilométeres repülőúton utazott a japán Tokióból a nevadai Las Vegasba, hogy megnézze szerelme, a Kansas City Chiefs játékosa, Travis Kelce a San Francisco 49ers elleni Super Bowl meccsét.

Ez volt az énekesnő legutóbbi magánrepülőgépes utazáss, amellyel kritikákat váltott ki, mivel a repülőgépek elkerülhetetlenül szén-dioxidot bocsátanak ki a légkörbe. A popsztár állítólag 138 tonna CO2-kibocsátást termelt három hónap alatt, miközben Kelce meglátogatására ingázott, írja a BBC Travel.

„Swift szén-dioxid-kibocsátása szélsőséges, és szennyezi a légkört, a szén-dioxid-kibocsátás a klímaválság egyik fő oka, mivel a légkörben lévő szén felmelegíti a bolygót, ami hozzájárul a szélsőséges időjárási eseményekhez”

– fogalmazott Leah Thomas, amerikai környezetvédelmi aktivista a BBC Travelnek.

A Grammy-díjas énekes szénlábnyomát – az energiafelhasználás és az életmód révén keletkező szén-dioxid mennyiségét – eredetileg egy Jack Sweeney nevű, a hírességek magánrepülőgép-használatát nyomon követő diák tárta fel.

A University of Central Florida-n tanuló Sweeney (legálisan) nyomon követte Swift és más hírességek szén-dioxid-kibocsátását, mivel a repülési szokások, még a hírességek tulajdonában lévő magánrepülőgépeké is, nyilvános információ. Sweeney a törvényesség további biztosítása érdekében nem valós időben, hanem másnap teszi közzé ezeket a repülési információkat a Twitter-oldalán.

Sweeney nyomon követése szerint Swift számos magánrepülőgépes útja futballmérkőzésekkel esett egyben, többek között a New York állambeli Buffalóba repült, ahol a zenész részt vett a január 21-i Chiefs-Buffalo Bills mérkőzésen, valamint január 28-án a marylandi Baltimore-ba a Chiefs-Baltimore Ravens mérkőzésre.

Múlt héten derült ki, hogy Swift jogi csapata 2023 decemberében felszólító levelet küldött Sweeney-nek, melyben „jogtalan és veszélyes cselekedeteinek véget vetésére” szólították fel és jogi lépésekkel fenyegették meg őt. Swift csapata azt állította, hogy Sweeney tettei veszélyeztetik a popsztár biztonságát, és hogy ez „élet-halál kérdés”. A levélben Sweeney-t „zaklató és zaklató viselkedéssel” vádolja Swift ügyvédje.

Swiftet már korábban is kritizálták szén-dioxid-kibocsátásának mennyisége miatt: gyakori magánrepülései miatt a brit Yard marketingügynökség tanulmánya szerint 2022-ben ő volt az első számú CO2-szennyező híresség, a kibocsátása állítólag 1100-szorosa az átlagemberének. Ahogy a Washington Post írta, a Yard elemzése a Twitteren elérhető repülési adatokra támaszkodott, nem volt szakértői értékelés vagy ellenőrzés, és bár a Yard nyomon követte a hírességek tulajdonában lévő repülőgépek repüléseit, nem lehet tudni, hogy a tulajdonosok mikor vagy egyáltalán a repülőgépeken tartózkodtak-e.

A légi közlekedés általában véve a CO2-kibocsátás egyik fő okozója. Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) szerint a légi közlekedés az Egyesült Államok szén-dioxid-kibocsátásának 8%-át teszi ki. Ennek ellenére a non-stop útvonalak és a turistaosztályon való repülés a magánrepülőgépekhez képest alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású választásnak számít.

Bár minden légi utazás szén-dioxid-kibocsátást okoz, a magánrepülőgépek személyenként lényegesen többet termelnek - legalább 10-szer több szén-dioxid-kibocsátást, mint egy kereskedelmi járat.

„A jó hír a Swift számára az, hogy "minél gazdagabb vagy, annál könnyebb fenntarthatónak lenni. Nem baj, ha a hírességeket magasabb elvárásoknak teszik ki, mert a fenntarthatóság sokkal könnyebben elérhető számukra. Swift korrigálhatná a helyzet azzal, hogy nyíltan beszél a klímaválságról, fenntartható kezdeményezéseket támogat, vagy a koncertjeinek bevételét környezetvédelmi szervezeteknek adományozza”

– magyarázta Thomas.

Swift szóvivője a BBC News-nak elmondta, hogy valóban szén-dioxid-kompenzációt használ a magánrepülőgépes utazásokat ellensúlyozandó.

Nyitókép: Shutterstock