Ezért vannak apró lyukak a repülőgép ablakán − nem kell félned tőlük
Legközelebb, amikor ablak melletti ülést választasz a repülőgépen, megfigyelheted, hogy apró lyukak vannak magában az ablakban.
Az ideges utazók meglepődhetnek ettől a látványtól − de szerencsére ez egy jó dolog. A „vérző lyukakra" a kabinnyomás változása miatt van szükség.
Mark Vanhoenacker pilóta korábban elárulta:
A kabin két külső ablakát úgy tervezték, hogy a kabin és az égbolt közötti nyomáskülönbséget felfogják. Mind a középső, mind a külső üvegek elég erősek ahhoz, hogy önmagukban is kibírják ezt a különbséget, de normál körülmények között a külső üveg viseli ezt a nyomást − a légtelenítő nyílásnak köszönhetően.
A lyuk azt is lehetővé teszi, hogy a nedvesség távozzon az ablakon, így azok nem párásodnak annyira.
Megan Gougeon utazó, aki több mint 300 járaton vett részt, hozzátette:
A légitársaságok nem beszélnek róla, de nagy szerepet játszik abban, hogy biztonságban és kényelemben legyünk a repülés alatt.
Fotó: Unsplash
Tavaly Mia Carouba utas rémisztő videót készített, ahol a járaton az ablaküveg teljesen betörtnek tűnt. Szerencsére senki sem volt veszélyben a fedélzeten, mivel a legtöbb repülőgép ablaka két vagy három üvegből áll − ez alkalommal csak a belső üveg törött be. Az is előfordulhat, hogy egyáltalán nincs ablakunk, annak ellenére, hogy ablak melletti az ülésünk. Ennek oka a légitársaságok tervezése közötti különbség.
Az olyan repülőgépgyártók, mint a Boeing és az Airbus, egy szabványos modell alapján készítenek repülőgépeket, mielőtt egy adott légitársaság megvásárolná azokat. Az egyes légitársaságok azonban eltérő méretű ülésekkel és lábtérrel rendelkeznek − vagyis nem mind egy vonalban van egymással. Ez aztán azt a problémát okozza, hogy az előttünk vagy mögöttünk ülővel közös ablakot kell használnunk, vagy egyáltalán nincs is ablakunk.
John Haddy pilóta így írt a problémáról:
Az ablakok a repülőgép szerkezetének részei − nem fognak elmozdulni. Az ülések viszont utólag kerülnek rögzítésre, és a légitársaságtól függő dőlésszögűek. Ahogy a légitársaságok politikája változik, az ülésmagasság is változhat, és ennek következtében az ablak és az ülés szomszédsága szerencse kérdésévé válik.
Azonban van rá mód, hogy mindig legyen ablakod, ha ablak melletti ülést foglalsz
A SeatGuru weboldal megmutatja egy kabin teljes elrendezését, attól függően, hogy melyik légitársaságról és milyen repülőgéptípusról van szó. A weboldal az ülésekkel kapcsolatos bizonyos problémákat is jelez, például azt, hogy közel van a WC-hez, vagy nincs ablak.
A Ryanairnek pedig van olyan ülése, amin soha nincs ablak, pedig ablak melletti ülés: a 11A ülésnél csak egy kabinfal van. Az évek során számos utas panaszkodott erre, annak ellenére, hogy a weboldal a foglaláskor figyelmeztet, hogy itt bizony nem lesz ablak.
Forrás: Sun
Nyitókép: Shutterstock