felhők és ég egy repülő ablakán keresztül nézve

Ezért vannak apró lyukak a repülőgép ablakán − nem kell félned tőlük

Legközelebb, amikor ablak melletti ülést választasz a repülőgépen, megfigyelheted, hogy apró lyukak vannak magában az ablakban.


Az ideges utazók meglepődhetnek ettől a látványtól − de szerencsére ez egy jó dolog. A „vérző lyukakra" a kabinnyomás változása miatt van szükség.

Mark Vanhoenacker pilóta korábban elárulta:

A kabin két külső ablakát úgy tervezték, hogy a kabin és az égbolt közötti nyomáskülönbséget felfogják. Mind a középső, mind a külső üvegek elég erősek ahhoz, hogy önmagukban is kibírják ezt a különbséget, de normál körülmények között a külső üveg viseli ezt a nyomást − a légtelenítő nyílásnak köszönhetően.

A lyuk azt is lehetővé teszi, hogy a nedvesség távozzon az ablakon, így azok nem párásodnak annyira.

Megan Gougeon utazó, aki több mint 300 járaton vett részt, hozzátette:

A légitársaságok nem beszélnek róla, de nagy szerepet játszik abban, hogy biztonságban és kényelemben legyünk a repülés alatt.
ablak mellett \u00fcl a rep\u00fcl\u0151n egy f\u00e9rfi \u00e9s n\u00e9z ki

Fotó: Unsplash

Tavaly Mia Carouba utas rémisztő videót készített, ahol a járaton az ablaküveg teljesen betörtnek tűnt. Szerencsére senki sem volt veszélyben a fedélzeten, mivel a legtöbb repülőgép ablaka két vagy három üvegből áll − ez alkalommal csak a belső üveg törött be. Az is előfordulhat, hogy egyáltalán nincs ablakunk, annak ellenére, hogy ablak melletti az ülésünk. Ennek oka a légitársaságok tervezése közötti különbség.

Az olyan repülőgépgyártók, mint a Boeing és az Airbus, egy szabványos modell alapján készítenek repülőgépeket, mielőtt egy adott légitársaság megvásárolná azokat. Az egyes légitársaságok azonban eltérő méretű ülésekkel és lábtérrel rendelkeznek − vagyis nem mind egy vonalban van egymással. Ez aztán azt a problémát okozza, hogy az előttünk vagy mögöttünk ülővel közös ablakot kell használnunk, vagy egyáltalán nincs is ablakunk.

John Haddy pilóta így írt a problémáról:

Az ablakok a repülőgép szerkezetének részei − nem fognak elmozdulni. Az ülések viszont utólag kerülnek rögzítésre, és a légitársaságtól függő dőlésszögűek. Ahogy a légitársaságok politikája változik, az ülésmagasság is változhat, és ennek következtében az ablak és az ülés szomszédsága szerencse kérdésévé válik.

​Azonban van rá mód, hogy mindig legyen ablakod, ha ablak melletti ülést foglalsz

A SeatGuru weboldal megmutatja egy kabin teljes elrendezését, attól függően, hogy melyik légitársaságról és milyen repülőgéptípusról van szó. A weboldal az ülésekkel kapcsolatos bizonyos problémákat is jelez, például azt, hogy közel van a WC-hez, vagy nincs ablak.

A Ryanairnek pedig van olyan ülése, amin soha nincs ablak, pedig ablak melletti ülés: a 11A ülésnél csak egy kabinfal van. Az évek során számos utas panaszkodott erre, annak ellenére, hogy a weboldal a foglaláskor figyelmeztet, hogy itt bizony nem lesz ablak.

Forrás: Sun

Nyitókép: Shutterstock