​„Nagy szabadságvágy van bennem” – interjú Nagy Katicával, a Semmelweis-film női főszereplőjével

Nagy Katica színésznő
Fotó: Csomor Alexander

Nagy Katicát pár éve, Reisz Gábor második nagyjátékfilmje, a Rossz versek női főszereplőjeként ismerte meg a szélesebb közönség. Azóta a 28 éves színésznő eljátszotta a Magdolna díjnyertes címszerepét, most pedig a nagy várakozás övezte új Koltai Lajos-film, a Semmelweis Emmája lesz, Ignác fő segítője és támasza. A film november 30-án kerül a mozikban. A színésznővel a forgatás kihívásairól, az önmagunkért való kiállásról és szenvedélyéről, a főzésről is beszélgettünk.

Mesélj, mi mindent csinálsz mostanában?

Sűrű időszakom van, de inkább sok kisebb dologgal van most tele a naptáram. Nemsokára bemutatjuk Magyarországon is a Semmelweis-filmet, de előtte még kirepülünk a Los Angeles-i premierre. 2019-ben már jártam ezen a félig magyar, félig amerikai fesztiválon a Rossz versek kapcsán, akkor is meleg fogadtatásban részesítettek kint. Az utazás előtt igyekszem kicsit előre dolgozni a szinkronos munkáimmal, több futó sorozatom van. A repertoáron lévő színházi előadásaim mellett pedig lett volna most egy új független színházi produkció, amit végül mégsem vállaltam el.

Tudatosan vállalsz kevesebbet, hogy azokban a munkákban százszázalékos energiával benne tudj lenni?

Inkább azt mondanám, megtanultam kiállni magamért, többek között anyagi téren is.

Régen egy csomó mindenbe belementem, de ha mi, színészek nem kezdjük el fokozatosan a saját érdekeinket képviselni, akkor nem nagyon érdemes ezt csinálni, mert soha nem lesz változás.

Főleg nem az itthoni színházi kultúrában, ahol a minket foglalkoztató rendező generáció még nagyon más iskolát hoz magával.

Elkezdtél határokat húzni?

Igen, és kicsit zárkózottabb is lettem: úgy érzem, már nem akarok mindent beengedni. De a szerelemmunkákra azonnal igent mondok. Egész nyáron egy kis költségvetésű, független filmet forgattam Random címmel, amiben a szerepemet mintha rám írták volna. Ráadásul mindehhez egy csodálatos alkotói csapat társult − egyszóval tökéletes csillagzat alatt készült a film.

Ehhez kapcsolódik egy új kihívás is az életemben: Salamon Andrásnak, a film rendezőjének van egy filmes iskolája, a Lumiére, ahol a filmszínész képzést olyan tanárok viszik, mint Kerekes Éva, Thuróczy Szabolcs, Cserhalmi György vagy Kerekes Vica. András felvetette, hogy mivel a legutóbbi felvételin több tehetséges fiatal gyűlt össze, mint amennyit felvehettek, lenne-e kedvem egy csökkentett létszámú b-osztályt indítani nekik. A képzés kurzusszerű lesz, egyelőre kísérleti jelleggel indult be.

Fotó: Csomor Alexander

Említetted egy korábbi interjúdban, hogy hiszel a sorsszerű találkozásokban − mint Dezsőffy Rajz Katalinnal, aki 9 évesen bevitt a szinkron világába, ami azóta is meghatározó pont az életedben. Az Andrással való találkozásod is hasonlónak tűnik.

Andrást is régóta ismerem már: még 12 évvel ezelőtt a Magyar Rádió számára együtt készítettük az Időfutárt, olyan nagy színészekkel, mint Derzsi János, Thuróczy Szabi, vagy a Krétakör tagjai. Emlékszem, mi gyerekek csak néztük őket ámulva, és próbáltuk ellesni a szakmai fortélyokat.

Korábban is megérett már benned a vágy arra, hogy átadd a tudást másoknak?

Többször segítettem már az egyetemi felvételire készülő fiataloknak a verseik meghallgatásával − ennek nagy divatja van színészkörökben. Érdekesség, hogy engem anno pont Derzsi János készített fel a Színművészeti Egyetemre, de meg kellett harcolnom a lehetőségért. Ő már nem akart több tanítványt vállalni, mert az addigi 13-ból végül csak 12-t vettek fel, és az az egy kieső óriási traumát okozott neki. Aztán addig jártam a nyakára, hogy valahogy »kierőszakoltam« belőle – és életem egyik legdurvább flesse volt az az időszak, amíg tőle tanulhattam.

Visszatérve a kérdésedre, engem inkább a segítségnyújtás vágya hajt, mint valamiféle pedagógiai szándék.

Fotó: Csomor Alexander

A tanításhoz kell egy jókora adag határozottság is.

Meglepő, de az utóbbi egy-két évben lett ez meg nekem. Régebben befolyásolható voltam, főleg az egyetemi éveim alatt. Mostanra viszont már erős határokat sikerült kiépítenem, és tűzön-vízen keresztül átviszem, amit szeretnék. A forgatásokon is nyíltan kimondom, ha valami nem tetszik vagy zavar.

Megtanultam, hogy kár csendben maradni.

Mi először nagyjából 11 éve találkoztunk, még az egyetemi éveid előtt (Katica 2019-ben végzett a Színművészeti Egyetemen – a szerk.). Azóta valóban egy sokkal magabiztosabb Katica ül velem szemben. Van olyan tulajdonságod az akkori önmagadból, ami hiányzik, amiből visszakapnál egy kicsit?

Érzékenyebben reagálok dolgokra, viszont kevésbé vagyok naiv. Talán ez a naivitás hiányzik néha, rácsodálkozni valamire, ami az újdonság erejével hat. Most már sokkal inkább két lábbal állok a talajon, de hiányzik néha az őrültség, ez a »neki a falnak« mentalitás.

Fotó: Csomor Alexander

Mesélj picit a Semmelweisről! Hogyan kerültél a filmbe? Úgy hallottam, már az elejétől kezdve jó megérzéseid voltak a casting kapcsán, és működött köztetek a kémia mind Koltaival, mind Vecsei H. Miklóssal, aki a címszerepet játssza.

Most volt a film New York-i premierje, és Koltai tanár úr ennek kapcsán adott egy interjút a Varietynek. Itt azt nyilatkozta – amit egyébként nekem nem mondott előtte −, hogy az egyik tanítványa, Gyimesi Domonkos kisfilmjében látott.

Sok ilyen kezdő filmet elvállalok, mert úgy érzem, ha nekem is megadta valaki a bizalmat, és kiválasztott, akkor nekik is jár a lehetőség, hogy kísérletezzenek.

A Semmelweis casting folyamata egyébként nagyon eltért az általam megszokottaktól: nem küldtek 12-13 oldalnyi szöveget, amit a meghallgatásra be kell tanulni. A helyszínen a Tanár úr elém tett egy oldalt a szövegkönyvből, hogy amennyi megragad belőle, azzal improvizáljak. De már az elejétől éreztem, hogy érdeklem őt. Azt mondta van bennem valami esszenciális, ami Emma karakterében is megvan.

Semmelweis november 30-tól a mozikban! Meglátta a láthatatlant. Véghez vitte a lehetetlent. Semmelweis (Vecsei H Miklós).

Semmelweis - Hosszú előzetes (12)

Mit gondolsz, mire gondolhatott?

Az egyszerűség, a nyersesség, az érzékenység erővel párosítva. Nem vagyok egy klasszikus törékeny babaalkat, mégis szerethető hatást keltek. Szerintem ezt kereste ő Emmában is.

Mennyi ideig forgattatok? És milyen volt a forgatás hangulata? Mégiscsak egy világszerte elismert rendezőről és egy színész-legendákból álló stábról van szó.

55 napig tartott a forgatás, abból nekem 50 napom volt. Sok szempontból inkább hasonlított ez a forgatás egy amerikai filmére, mint egy magyarra. Az elég idő, a megfelelő költségvetés és a nyugodt hangulat mellett például lelkiismeretesen foglalkoztak a testi és szellemi felkészültségünkkel is; a külsőnkkel és azzal, hogy a korról, a kor orvostudományáról átfogó ismereteket kapjunk.

Semmelweis november 30-tól a mozikban! Meglátta a láthatatlant. Véghez vitte a lehetetlent. Semmelweis (Vecsei H Miklós).

Semmelweis - Hosszú előzetes (12)

Mi volt a legnagyobb kihívás számodra az 50 nap alatt?

A mindennapos koránkelés mellett nagyon meleg volt a forgatás idején: a 45 körüli fokban 6-7 réteges őszi, téli jelmezekben kellett játszanunk.

Izgulós típus vagyok, és ezen nem segített, hogy egyből a második napomon az egyik utolsó jelenettel kezdtünk: a tárgyalással, ahol a karakteremnek van egy intenzív kirohanása. A film összes nagy színésze jelen volt a felvételnél, de ez – a nagy nyomás ellenére − energetizált is.

Jellemző rád, hogy a stresszhelyzetektől erőre kapsz?

Igen, valahogy úgy működöm, mint a szivacs: minél jobban nyomják le, annál jobban jön föl. De nem ez a cél. Fontos, hogy az ember stresszhelyzetben jól teljesítsen, de inkább a kibillenthetetlenség, a stabilitás a fontos. Az izgulásban sokat fejlődtem már, de rögtön beérzem, ha valaki kételkedik bennem. Itt ilyenről szerencsére szó sem volt.

Semmelweis november 30-tól a mozikban! Meglátta a láthatatlant. Véghez vitte a lehetetlent. Semmelweis (Vecsei H Miklós).

Semmelweis - Hosszú előzetes (12)

Semmelweis Ignácot gyakran nevezik „az anyák megmentőjének”. Te hogy állsz az anyaság témájához?

Beszéltünk már róla a barátommal (Porogi Ádám színész – a szerk.), aki nemrég megkérte a kezemet. Úgy érzem, ő az, akivel valóban tudunk közösen gondolkodni, tervezni a jövőt, akivel komolyan tudjuk venni egymást. Eredetileg nem akartam én színész párt, de mégis vele találtam meg a boldogságot. Aztán rájöttem, hogy igazából az számít, hogy minden klappoljon köztetek, és ez vele abszolút megvan: ő is egy szabad lélek.

Úgy tudom, sok hobbid van, többek között szereted intellektuálisan is fejleszteni magad. Olvastál mostanában valamit, ami megfogott?

Igen, nemrég olvastam Makszim Gorkij első regényét, a Foma Gorgyejevet. De gyakran olvasok verseket is, nemrég például Dsida Jenő került a kezeim közé. Szeretek csak így felcsapni egy verseskötetet, és eltenni belőle, ami megfog, vagy ráillik az élethelyzetemre.

Mivel kapcsolod ki magad teljesen egy húzós nap után, amikor már a versekhez is fáradt vagy?

Szigorú vagyok önmagammal: nincs szőnyeg alá söprés, csak brutál őszinteség. Amikor ebből elegem lesz, akkor jön a főzés.

Két évvel ezelőtt még csak egy tésztát tudtam összedobni, mostanra pedig már teljesen elmerültem a konyhaművészetben. Főleg a közel-keleti ízvilág vonz, szeretem a fűszeres ételeket, az indiai nagy kedvencem. Érdekel, hogy el tudok-e készíteni mondjuk egy libanoni kibbeh-t, vagy egy japán gyozát. A főzés által kinyílik számomra az adott kultúra. Vágyom arra, hogy minél többet lássak a világból, nagy szabadságvágy van bennem. Szeretek menni, szárnyalni, nem nagyon lehet engem megkötni.

Nyitókép: Csomor Alexander