Ez történik a szíveddel, ha rendszeresen görögdinnyét eszel
augusztus 13., 2026  ●  Életmód  ●   Csáka Eszter Csáka Eszterszerző fotója

Ez történik a szíveddel, ha rendszeresen görögdinnyét eszel

Ha rendszeresen eszünk görögdinnyét, a szívünk is profitálhat belőle. A gyümölcs egyes tápanyagai támogathatják a vérkeringést, kedvezően hathatnak az erek állapotára, és több olyan vitamint, ásványi anyagot, valamint antioxidánst is tartalmaznak, amelyeknek szerepük lehet a szív egészségének megőrzésében.

A görögdinnye egyik fontos összetevője az L-citrullin nevű aminosav, amelyből ebben a gyümölcsben természetes módon viszonylag nagy mennyiség található. A szervezet az L-citrullint L-argininné alakítja, amely részt vesz a nitrogén-monoxid termelődésében. Ez az anyag segíti az erek ellazulását, ezáltal támogatja az egészséges vérkeringést, és a vérnyomás szabályozásában is szerepet játszhat. Egy 17 randomizált, kontrollált vizsgálat eredményeit összegző metaanalízis szerint a görögdinnye hosszabb távú fogyasztása kedvezően befolyásolhatja az artériák merevségét. Ennek azért lehet jelentősége, mert az artériás merevség összefügg a magas vérnyomás, valamint több szív- és érrendszeri betegség, köztük a szívinfarktus és a stroke kockázatával. Az eredményeket ugyanakkor érdemes óvatosan értelmezni. Johannah Katz dietetikus szerint a rendelkezésre álló kutatások eredményei nem teljesen egységesek, és nem minden elemzés talált egyértelmű kapcsolatot a görögdinnye fogyasztása és az érrendszer kedvező változásai között. A gyümölcs tehát része lehet egy szívbarát étrendnek, de önmagában nem tekinthető a magas vérnyomás vagy a szív- és érrendszeri betegségek kezelésének.

Ez történik a szíveddel, ha rendszeresen görögdinnyét eszel
Fotó: Erhan Inga/Shutterstock

Az L-citrullin mellett a görögdinnye likopint is tartalmaz. Ez a karotinoidok közé tartozó antioxidáns gyulladáscsökkentő hatással rendelkezik. A gyulladás és a szívbetegségek között ismert összefüggés van, ezért a likopin szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy a görögdinnye helyet kapjon a szív egészségét támogató étrendben. Emellett C-vitamint, káliumot és magnéziumot is tartalmaz.

A görögdinnye fogyasztása egy másik szempontból is érdekes lehet. Egy nagyszabású amerikai vizsgálatban azoknak a felnőtteknek és gyerekeknek, akik ettek görögdinnyét, összességében jobb volt az étrendjük minősége. Több likopint, egyéb karotinoidokat, rostot, magnéziumot, káliumot és A-vitamint fogyasztottak, miközben kevesebb hozzáadott cukor és telített zsír került az étrendjükbe. Ez azonban még nem bizonyítja, hogy önmagában a görögdinnye állt a kedvezőbb étkezési szokások hátterében. Elképzelhető, hogy rendszeres fogyasztói eleve több gyümölcsöt esznek, vagy a görögdinnye náluk cukrosabb, erősen feldolgozott édességek és nassolnivalók helyét veszi át. Ettől függetlenül egyszerű módja lehet annak, hogy több gyümölcsöt és értékes tápanyagot építsünk be az étrendünkbe. Nemrég azt is megírtuk, mennyit érdemes belőle fogyasztanunk.

Nyitókép: Shutterstock AI/Shutterstock

A legfontosabb hírekért iratkozz fel hírlevelünkre!