Rosszabb vizsgaeredményt érhetnek el a diákok az ilyen típusú termekben
Köztudott, hogy a környezetünk hatással van ránk – ez magában foglalja a koncentrációs képességünket és a szellemi feladatokon való munkavégzésünket is.
A tanulmányt jegyző, az ausztráliai Dél-Ausztráliai Egyetem és a Deakin Egyetem munkatársai szerint a nagy és nyitott, magas mennyezettel rendelkező termek megnehezítik a diákok számára, hogy az előttük lévő dolgokra koncentráljanak.
A kutatók egy korábbi tanulmánya, melyben az úgynevezett brain mapping (agytérkép) technológiát és virtuális valóságot alkalmazták, összefüggést talált a kognitív képességek és a személy környezetének érzékelt mérete között. A kutatócsoport az új kutatásban a valós világban akart tesztelni.
„Kíváncsiak voltunk arra, hogy laboratóriumi eredményeinket egy valós világbeli adathalmazra alkalmazzuk-e, és megnézzük, hogy egy nagy térben, például egy tornateremben való tartózkodás, miközben egy fontos feladatra kell koncentrálnunk, gyengébb teljesítményt eredményez-e”
– mondta Isabella Bower, a Dél-Ausztráliai Egyetem környezetpszichológusa a ScienceAlertnek.
A tanulmány három egyetemen, 15 400 diák vizsgaeredményeit elemezte nyolc év alatt, összehasonlítva a pontszámokat azzal, amit a korábban benyújtott tananyag alapján elvártak.
Az eredmények azt mutatták, hogy a nagy belmagasságú vizsgatermekben a diákok hajlamosak voltak alul teljesíteni a „normál” belmagasságú termekben vizsgázókhoz képest, még az életkor, a nem, az évszak, a vizsgatárgy és a korábbi vizsgatapasztalat – más, az eredményeket potenciálisan befolyásoló tényezők – figyelembevétele után is.
Az azonban még nem teljesen világos, hogy a terem tényleges méreteinek vannak-e ilyen hatásai, vagy valami más, a környezettel kapcsolatos dolognak, mint a helyiségben uralkodó hőmérséklet vagy páratartalom vagy akár annak, hogy hány másik diák van a teremben.
„Ezeket a tereket gyakran a vizsgákon kívül más célokra is tervezik, például tornatermeknek, kiállításoknak, rendezvényeknek és előadásoknak. A lényeg az, hogy a nagy, nagy belmagasságú termek a jelek szerint hátrányos helyzetbe hozzák a diákokat, és meg kell értenünk, hogy milyen agyi mechanizmusok játszanak közre, és hogy ez minden diákot ugyanolyan mértékben érint-e”
– magyarázta Bower.
Jaclyn Broadbent, a Deakin Egyetem oktatáspszichológusa annak fontosságát hangsúlyozta, hogy a vizsgák több mint 1300 éve kulcsfontosságú részét képezik az oktatási rendszernek, és meghatározzák a diákok karrierútját és életét, ezért alapvető fontosságú a fizikai környezet a diákok teljesítményére gyakorolt lehetséges hatásának felismerése, és a szükséges kiigazítások megtétele.
Nyitókép: Shutterstock