Elizabeth Debicki Diana hercegnőként gyerekeivel A Korona című sorozatban

Ezért volt fontos hűen ábrázolni Diana utolsó ruháját A Koronában

Csütörtökön debütál A Korona utolsó évadának első fele a Netflixen, melynek jelmeztervezőiről kevés szó esik, pedig nagyban hozzájárultak a sorozat sikeréhez.

Ahogy arról korábban már is írtunk, A Korona 6. évada két részletben kerül fel a Netflixre, a széria első fele november 16-tól, míg a többi epizód december 14-től lesz látható. Az első részek a Diana hercegnő halálához vezető drámai előzményeket dolgozzák fel, melyből a nemrég befutott előzetes is ad némi ízelítőt, beleértve Diana a brit sajtóval való intenzív kapcsolatát, valamint a királyi család és közte lévő nagy feszültséget.

Arról elég sok szó esett az elmúlt hetekben, hogyan készültek a Diana halálát feldolgozó jelenetek, milyen nehézségekkel kellett szembenéznie a stábnak, többek között a hercegnőt alakítóElizabeth Debickinek, arról viszont nem sok, hogyan járultak hozzá a sorozat jelmeztervezői a sztori hitelességéhez.

Amy és Sidonie Roberts jelmeztervezők a sorozatban töltött négy évad alatt ígéretet tettek saját maguknak: ruhákat és nem jelmezeket terveznek és készítenek. Roberts-ék a Windsor család felöltöztetéséhez nem csak a történelemkönyvekből merítettek ihletet – a ruhákat Lucian Freud festményeitől kezdve a Miu Miu divatkampányaiig sok minden inspirálta.

„Nem hiszem, hogy bármikor is ültem volna ott, és néztem volna a munkáinkat, és azt mondtam volna: 'Ó, ez úgy néz ki, mint egy jelmez, úgy néz ki, mint egy karikatúra', ami olyan könnyen megtörténhetett volna olyan emberek esetében, mint Mohamed Al-Fayed - valaminek a paródiája”

– mondta Sidonie Roberts egy, a két tervezővel nemrég készített interjúban.

A harmadik évaddal a kiemelkedő korabeli jelmezekért járó Emmy-díjat elnyerő tervező páros ezt az irányelvet tartotta szem előtt, amikor az eddigi legnehezebb tervezési feladatukkal szembesültek. Azt a ruhát kellett megalkotniuk, amelyet Diana hercegnő (Debicki) és Dodi Fayed (Khalid Abdalla) viselt 1997. augusztus 31-én, amikor autóbalesetben meghaltak.

„Az eddigi négy évad során a legjobban kötelességemnek éreztem, hogy ezt pontosan megcsináljuk. Jobban, mint a bosszúruhát [egy londoni eseményen viselte az ikonikus, váll nélküli, fekete Stambolianruhát, ugyanazon a napon, amikor fény derült Károly herceg és Camilla Parker-Bowles viszonyára -], még az Aberfannál is jobban, mert annyira érzékeny a dolog természete. A ruhák precízen készültek, hogy tükrözzék a valódi együtteseket, hogy minden hangsúly ott legyen, ahol lennie kell”

– mondta Amy Roberts.

Roberts-ék megdöbbenve fedezték fel, mennyi kép található Diana és Dodi utolsó pillanatairól.

„Bármilyen szörnyű is ez, a kabát hosszát tekintve elég sok szögből láthatjuk őket. Úgy értem, szinte morbidnak hangzik, ha így beszélek róla, ha őszinte akarok lenni, de megvannak ezek a képek. Bár eléggé szemcsés minőségűek. A térfigyelő kamerák felvételei, sok közülük a liftben készült. Szóval csak a korábbi ruhái alapján tudtuk kitalálni, hogy mi lehet [a pontos kinézete], milyen anyagokat viselt, milyen anyagból készült”

– fogalmazott Sidonie.

Diana a balesete előtti utolsó napjai nagy részét Dodi jachtján töltötte fiaival, Vilmos herceggel és Harry herceggel. Az évad első epizódjaiban a hercegnő irigylésre méltó fürdőruha-kollekciójába is bepillantást nyerhetünk, melyről Sidonie viccesen megjegyezte, hogy „a fürdőruha A Korona új báli ruhája ebben az évadban”.

„Néhány ruhát, mint például azt a kéket, amelyet híresen viselt, miközben egy ugródeszka végén ült, pontosan lemásolták. Ez egy olyan ikonikus pillanat, és a mi történetünkben is ikonikusnak kellett lennie. Szóval nem vacakoltunk túl sokat ezzel az egésszel.”

Más darabok, például a mintás egyrészes fürdőruha, melyet abban a jelenetben visel, amikor jégkockákkal dobálja a fiait, spontánabbak voltak, és egy Párizsban talált, 90-es évekbeli selyem japán nyomatból készültek, hozzá illő szaronggal.

A hatodik évad premierjének egyik kulcsjelenetében Diana az őt váró fotósokkal alkudozva, azt mondja nekik, hogy elcseréli a róla készült leopárdmintás fürdőruhás felvételeket a gyermekeivel való egyedüllétre a nap hátralévő részében.

„Diana ruhája nagyon is eszköz volt, mert azt akarta, hogy a paparazzók békén hagyják őt és a fiait. Szóval azt mondta: ha ezt odaadom neked, akkor békét adsz nekem? Ez nagyon is taktikai döntés volt”

– magyarázta Amy.

Az állatmintás ruha népszerűségén az is sokat emelet, hogy ugyanabban a hírciklusban került címlapra, amikor Camilla Parker Bowles pazar 50. születésnapi partija zajlott, amelyet Károly herceg adott neki.

Az ehhez hasonló lépések tették Dianát „persona non grata”-vá a királyi családban, ahogyan a hatodik évad első epizódjában önmagára utal. A sorozat jelmeztervezői azonban nem gondolják, hogy az elidegenedett királyi családtag feltétlenül a divatot használta arra, hogy érvényt szerezzen a fontosságának.

„Ha így is tett volna, nem hiszem, hogy ez lenne az a történet, amit ezekben az epizódokban elmesélünk. Inkább azt mondanám, hogy inkább a szerepét akarta megtalálni, mintsem divatot akart csinálni. Úgy éreztem, hogy a halálakor azon az úton volt, hogy [kitalálja], mit fog most csinálni? Hogyan tudja ezt a hihetetlen hatalmat, amivel rendelkezik, jóra használni? Ami nagyon meghatóvá teszi a halálát”

– tette hozzá Sidonie.

Ilyen például Diana és Dodi közös jelenete, amikor fagyizni mennek Monte-Carlóba. A jelmeztervezők azon vitatkoztak, hogy Diana átöltözött volna-e fürdőruhából, vagy esetleg azt remélte, hogy alkalmi ruhában és baseball sapkában észrevétlenül maradhat. De ekkor már nem sok olyan hely volt, ahol az emberek hercegnője észrevétlenül maradhatott volna, magyarázta Sidonie.

„Megúszhatja, hogy Monte-Carlóba megy, és megpróbál fagylaltot venni, és nem ismerik fel? Persze, hogy nem. De megpróbálta. Nagyon is benne van ez az időszak – és tragikusan nagyon rövid ideig tartott –, amikor egy új életet próbál kialakítani a maga számára.”

(Glamour)

Nyitókép: netflixuk és thecrownnetflix/ Instagram